Перейти до основного вмісту

Мойсей скорочено - Короткий зміст поеми "Мойсей" Івана Франка

Короткий зміст поеми "Мойсей" Івана Франка

Читати "Мойсей" скорочено

Пролог 
У пролозі автор звертається до українського народу.
Він ставить запитання, які пробуджують у читача бажання боротися за вільну державу, націю.
Його поема - "скромний дар" українцям.

1. Зневіра Ізраїля
"Сорок літ проблукавши, Мойсей,
По арабській пустині,
Наблизився з народом своїм
О межу к Палестині".
Описано бідний побут євреїв у пустелі.
Не скаржиться тільки "дрібна дітвора по степу
Дивні іграшки зводить:
То воює, мурує міста,
То городи городить".
Діти - надія на світле майбутнє їзраїльтян.

2. Мойсей втратив вплив.
"Се Мойсей, позабутий пророк,
Се дідусь слабосилий,
Що без роду, без стад і жінок
Сам стоїть край могили.
Все, що мав у житті, він віддав
Для одної ідеї,
І горів, і яснів, і страждав,
І трудився для неї".

"І не слухає вже його слів
Молоде покоління".

"Серед них - Аврон і Датан, нові ватажки. 
На пророцькі слова їх одвіт:
«Наші кози голодні!», «Наші коні не куті», «Там войовники люті», «Нам і тут непогано»".

Авірон на погрози карою Божою говорив "богохульні промови". Датан запропонував: «Хто пророка із себе вдає... // Най опльований буде всіма // І побитий камінням».

3. Мойсей збирається промовляти.
"Глянь, Мойсей виходжа
Із свойого намета.
Хоч літа його гнуть у каблук
Із турботами в парі,
То в очах його все щось горить,
Мов дві блискавки в хмарі.
Хоч волосся все біле як сніг,
У старечій оздобі,
То стоять ще ті горді жмутки,
Як два роги на лобі.
Він іде на широкий майдан,
Де намет заповіту
Простяга свої штири роги
В штири сторони світу".

4. Промова Мойсея до народу.
Мойсей звинувачує в сліпоті євреїв, грозить їм Богом, його карою за непослух.
Він порівнює євреїв з стрілою, готовою до бою, тож і відступати вже нема куди.
"Щоб ви знали, що з богом на прю
Виступать непорадно.
Бо Єгови натягнений лук,
І тятива нап’ята,
І наложена стрілка на ній –
І то ви є стріла та.
Як стріла вже намірена в ціль,
Наострена до бою,
Чи подоба стрілі говорить:
«Я бажаю спокою?»

5. Казка про терен
Рослини почали обирати собі короля. Серед претендентів були: ліванський кедр, пальма, рожа, дуб, береза і терен.
 Усі відмовилися, окрім терну.
Він сказав:
"Здобуватиму поле для вас,
Хоч самому не треба,
І стелитися буду внизу,
Ви ж буяйте до неба.
Боронитиму вступу до вас
Спижевими шпичками
І скрашатиму всі пустирі
Молочними квітками.
І служитиму зайцю гніздом,
Пристановищем птаху,
Щоб росли ви все краще, а я
Буду гинуть на шляху».

6. Мойсей пояснює казку.
"Дерева – се народи землі,
А король у їх колі –
Божий вибранець, син і слуга
Господевої волі".

7. Відповідь Авірона«Приставмо його до дітей // За громадськую няньку»!
Мойсей - Авірону: "Канаана тобі не видать!"

8. Датан виганяє Мойсея
Датан пропонує закидати камінням Мойсея, але ніхто не наважився цього зробити.
Датан виганяє Мойсея:
«Забирайся в тій хвили!
Щоб ми кров’ю твоєю під ніч
Своїх рук не сквернили!»

9. Мойсей грозить карою Єгови
Каже про Авірона й Датана: «Бо ведуть вас, неначе сліпих, // Ошуканці і дурні».
«Буде бити і мучити вас,
Аж заплачете з болю
І присягнете в горю чинить
Його праведну волю».

10. Сповідь Мойсея:
"Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав
У незламнім завзяттю, –
Підеш ти у мандрівку століть
З мого духу печаттю.
Але ні, не самого себе
Я у тобі кохаю;
Все найкраще, найвище, що знав,
Я у тебе вкладаю.
О Ізрайлю, не тям ти сього
Богохульного слова:
Я люблю тебе дужче, повніш,
Ніж сам бог наш Єгова".

11. Мойсей та діти
Діти просять не йти Мойсея. А він їм:
«Та прийде колись час і для вас
В життєвому пориві,
Появиться вам кущ огняний,
Як мені на Хориві».
«Не гасіте ж святого огню,
Щоб, як поклик настане,
Ви могли щиросердно сказать:
«Я готовий, о пане!»».

12. Молитва Мойсея 
Звернення до Бога.
«І ось сумнів у душу мені
Тисне жало студене…
О всесильний, озвися, чи ти
Задоволений з мене?»
Так, ідучи молився Мойсей
У сердечному горі, –
Та мовчала пустиня німа,
Тихо моргали зорі».

13. Явління Азазеля
З Мойсеєм говорить невідомий голос.
Він говорить, що Мойсей даремно все затіяв.
Він представляється: «Я Азазель — темний демон пустині».

14. Сумніви охопили Мойсея
Мойсей сумнівється, звинвачує себе у стражданнях народу.
«…може, в Єгипті вони,
Множачись серед муки,
Могли вирости в силу й забрать
Увесь край в свої руки?»
Пророк звертається з порадою до Бога. «Та Єгова мовчав».

15. Мойсей на горі Небо
Мойсей говорить із Богом на горі Небо. Він не кричить, а розмовляє серцем.
Євреї бояться, що Мойсей знищить їх.

16. Казка про Оріона
Мойсей падає з Неба. Образ матері ввижається Мойсею. Вона запевняє його, що Єгова не всесильний. Вона розповідає йому міф про Оріона — сліпого гіганта. Він ішов до сонця, його вів маленький хлопчик увесь час в різні сторони.
Сей Оріон – то людськість уся, що «Строїть плани не в міру до сил, // Ціль не в міру до актів».
«І жартує з тих планів її — Хлопчик – логіка фактів».
Порівнює Мойсея з Оріоном. «Все доходить не там, куди йшла, // В те трафля, в що не мірить».

17. Азазель показує обітовану землю
Темних дух стверджує, що Палестина — надто бідна й мала земля для розвитку народу.

18. Азазель пророкує майбутнє
Азазель стверджує, що євреїв на Ізраїльській землі очікує смерть від завойовників-сусідів, які сильніші за них.
«Одурив нас Єгова!» — плаче Мойсей. Азазель сміється демонським сміхом.

19. Заповіт Єгови
За сумніви — Мойсей не зайде на землю обітовану.

20. Рух до подвигів
Мойсей помирає, але це говориться натяками:
«Що ще вчора байдужне було,
Нині любе й шановне;
Що ще вчора топтав, оплював.
Нині святості повне».
Євреї полюбили Мойсея, звинувачують себе у його смерті.
Єгошуа «князь конюхів» кличе до бою. Датан буде повішений, а Авірон — закиданий камінням.
Автор вірить у майбутнє народу:
«Через гори полинуть, як птах,
Йордан в бризки розкроплять,
Єрихонськії мури, мов лід,
Звуком трубним розтоплять.
І підуть вони в безвість віків,
Повні туги і жаху,
Простувать в ході духові шлях
І вмирати на шляху…»

Упорядник короткого викладу: NOT СКОТ.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Цитатна характеристика персонажів повісті "Кайдашева сім'я" Івана Нечуя-Левицького

Уривки із твору Івана Нечуя-Левицького "Кайдашева сім'я", у яких описані образи повісті.

Аналіз твору "Захар Беркут" Івана Франка

Ідейно-тематичний аналіз твору «Захар Беркут » Автор: Іван Франко. Назва твору:  «Захар Беркут» (1882, Львів). Підзаголовок:   «Образ громадського життя Карпатської Русі в XIII столітті». Історія написання: написано з 1 жовтня до 15 листопада 1882 року на конкурс, оголошений львівською газетою «Зоря», та в 1883 році вперше видано у ній. Літературний рід: епос. Жанр: історична повість. Стиль: реалізм + романтизм. Епіграф:   «Дела давно минувших дней, преданья старины глубокой...» (О. Пушкін) - із твору «Руслан і Людмила». Твір мав у виданнях різних років дві передмови. ➤ Передмова 1882 р. до повісті «Захар Беркут ».   Іван Франко дає зрозуміти, що художній твір - це не точний переказ історичних подій. Автор пише, що "історик оперує аргументами і логічними висновками" , а "повістяр мусить оперувати живими людьми, особами" . Історична праця, на думку письменника, "має вартість, коли факти в ній представлені докладно і в...

Невідомі слова із повісті "Кайдашева сім'я"

Струг Праник Бодня Копистка Кадівб Ослін Дяк Паламар Стельмах Поруха Призьба Одвірок Причіпок Віхоть Сап'янці Дзиґлик Кибалка Парча Цабе Моругий Смушевий Шельвія Скромадить Жлукто Халяндра Крижа Фалда Шаплик Ринка Вій Настурція Шута Ярина Попадя Лемішка Копистка Межисітка Поліття Припіл Косовиця Грабовиця Ячмінь-рихоль Перевесло Подушне Катанка Хуха Присок Заставка Лотік Становий Причілок Бендерська чума Бантина Налигач Кулик Лата Кроква Десяцький Сіпака Сокотіти Огудиння Повивач Запаска Віскривий Дереза